joi, 5 mai 2011

Un efort de imaginaţie

Astăzi mi s-a propus să fac următorul efort de imaginaţie: se ia un bărbat afgan, posibil taliban-terorist, căci este (sur)prins întrun context dubios, omorând în deşert nişte soldaţi ai unchiului Sam. Se leagă, se bate, se torturează, se ţine în puşcărie, se urcă în avion, se coboară într-o ţară în care este iarnă cu viscol şi zăpadă şi i se dă ocazia să evadeze. După care se urmăreşte cu trupele speciale şi câini pe munte, prin ger cumplit şi zăpadă. Ei, acum efortul de imaginaţie care se cere este să ne dăm seama ce este în mintea acelui om. Interesting? Credeţi că vă puteţi conecta la situaţie, că puteţi empatiza cu personajul? Credeţi că puteţi igorna faptul că e un posibil, de fapt foarte probabil, terorist şi că-l puteţi vedea ca pe un om la rândul lui terorizat? Staţi că asta nu-i tot: bărbatul nu vorbeşte, nu e prea clar nici dacă aude, iar pe parcursul dramaticei urmăriri ucide trei persoane nevinovate, doar ca să supravieţuiască. E posibil să vă imaginaţi ce este în mintea lui? Căci mie nu prea imi este.

Dar ca să lămuresc situaţia, este vorba despre filmul Essential killing al regizorului Jerzy Skolimowski. Un film în care Mohammed, personajul principal, nu scoate absolut nicio vorbă. Un om despre care filmul nu ne spune mai mult decât că are o nevastă, un copil şi ascultă de perceptele religioase islamice. Şi când e la el în Afganistan ucide soldaţi occidentali. Iar când e în ţara iernii, ucide pe cine îi stă în calea spre libertate. Un film care poate fi interpretat politic, dar nu o voi face, criticat din punct de vedere estetic, dar nu ma interesează, şi chiar cu totul desfiinţat ca şi concept. Dar nu asta e ideea.

De fapt, exerciţiul cerut este unul foarte simplu: the reverse angle of the story. Am putea să luăm un soldat occidental, să-l purtăm prin deşertul fierbinte şi uscat, să ne aducem aminte de nevasta lui cea blondă şi copilul cu ochi albaştri, să-l vedem ucigând din datorie şi necesitate nişte afgani sau arabi sau alte neamuri de prin zona caucaz - asia - orientul mijlociu. Şi să empatizăm cu eroul în lupta lui pentru supravieţuire, în efortul lui de a se întoarce acasă. Relativ simplu, nu? Eh, să facem exerciţiul şi invers. Vă rog, nu săriţi cu "dar aici este vorba de un terorist, un taliban, un criminal". Da, este. Dar să facem acest efort de a încerca să ne imaginăm ce e în mintea acestui om. Poate nu vom reuşi să fim nici măcar pe-aproape, dar cred că efortul în sine merită făcut. Pentru mintea noastră.

P.S. Filmul îl puteţi vedea în cadrul Festivalului Filmului European. Vincent Gallo face un rol cu o tensiune uimitoare, reuşind să ţină un film de 80 de minute în care nu deschide gura, cel puţin nu ca să spună ceva. Şi o mai puteţi vedea întro apariţie scurtă şi pe Emmanuelle Seigner, asta dacă vă întrebaţi cum arată Rebecca din Luni de fiere după 20 de ani...

3 comentarii:

  1. Sugestia/presupunerea taliban-terorist există în filmul menţionat sau îţi aparţine? Dacă este a filmului, cred că premisa este simplist-infantilă ab initio. Dacă este a ta, mă ierţi, dar ceri un exerciţiu banal. Un astfel de exerciţiu am făcut cu foarte mulţi ani în urmă şi de aceea am decis că nu vreau să fiu judecător. Dacă-i musai să merg pe premisa propusă/indusă de tine, pot empatiza cu un terorist la fel de bine cum pot empatiza cu soldat al binelui civilizator... si pe amindoi i-aş condamna la fel pentru curmarea unor vieţi nevinovate. Film foarte cool, dar spaima este aceeaşi (doar dacă unul dintre personaje ar fi defect) indiferent ce ar fi făcut fiecare. Şi dorinţa de supravieţuire e aceeaşi. Şi furia şi frustrarea sînt aceleaşi. Cel crescut la marginea deşertului moare de sete la fel ca cel crescut aproape de zapada. Cel crescut aproape de zapada moare ca si celalalt de frig. Apropos, de filme, foarte demult am văzut la cinema un film, portughez parcă, cu numele tradus în româneşte "Cîinele". Empatia ar fi fost cu un cîine.

    RăspundețiȘtergere
  2. Bunica mea ar zice (cea care s-a dus ar fi zis la fel) despre amindoi: Săracul de el, ce se mai chinuie....

    RăspundețiȘtergere
  3. Era clar ca omul se chinuia. Dar nu asta e chestiunea. Si e clar si ca e banal ca exercitiu mental si poate si ca exercitiu cinematografic. De un banal pe care insa il practicam atat de rar, incat ajungem sa-l uitam.

    RăspundețiȘtergere